Cristian Bichi, BNR: Impozitul pe activele bancare este diferit în Polonia și Ungaria

DISTRIBUIE

Cristian Bichi, BNR: Impozitul pe activele bancare este diferit în Polonia și Ungaria

România, Polonia și Ungaria sunt singurele țări din Uniunea Europeană care colecta un activ de impozit de la bănci, dar în Polonia și Ungaria impozitarea băncilor și altor instituții financiare s-a bazat pe adoptarea de legi, după consultarea Băncii Centrale Europene de către ungaria Ministerul Economiei și Parlamentul polonez, scrie Cristian Bichi, consilier al guvernatorului băncii centrale, într-un articol publicat pe BNR Opinia blog, citată de Agerpres.

“În Uniunea Europeană, impozitul pe banca de active există, în afară de România, doar în două țări: Polonia și Ungaria. Cu toate acestea, impozitarea modele aplicate nu sunt identice, cu diferențele de design care rezultă în consecințe diferite asupra instituțiilor bancare, dar, de asemenea, pe bugete. Ungaria a introdus o taxă specială pe bănci și alte instituții financiare, în septembrie 2010, care a fost conceput ca o măsură de criză. Impozitul pe activele băncilor și companiilor de asigurări din Polonia a intrat în vigoare într-un mod mult mai liniștită context, în 2016,”, scrie Bichi.

Pe de altă parte, în Polonia și Ungaria, rata de impozitare nu este legat de indicele de piață (în România, guvernul a decis că activele financiare ale băncilor vor fi impozitate în caz de ROBOR nivel mai mare de 2%) și un număr de articole economice demonstrează deteriorarea natura link-ul și să susțină eliminarea, spune Cristian Bichi.

“studiul de cele două țări’ experiența arată că acestea nu se leagă de rata de impozitare de la un indicele de piață. Astfel putem afirma că modelul românesc este singurul de acest fel la nivel European (și globală). Un număr tot mai mare de economiști care să demonstreze nocivitatea acestui link-ul și de a pleda pentru eliminarea acestuia. În acest context, este de remarcat poziția poloneză legiuitor, în scopul de a nu afecta procesul de transmisie a politicii monetare, cu condiția deducerii din baza impozabilă a bunurilor achiziționate de către instituții de plată comisioane bancare de la banca centrală și care este o garanție pentru credite de refinanțare acordate de cea din urmă. De asemenea, ar trebui să ne uităm în poloneză abordare a situației individuale sau mai slab bănci individuale, care sunt supuse supravegherii prudențiale măsuri (de exemplu, majorarea de capital). Un alt principiu de acest fel ar fi că băncile mici vor beneficia de anumite facilități, la fel ca în Ungaria și Polonia, fie în formă de o rată de impozitare mai mică sau în formă de impozitare a activelor pornind de la un anumit nivel minim,”, se spune în articol.

Bichi, de asemenea, subliniază că nivelul de taxare nu trebuie să fie excesive, împiedicând astfel procesul de strângere de fonduri proprii de către contribuabili și reducerea disponibilitatea de credit.

“În scopul de a susține astfel de opțiuni, o altă bună practică principiul ar fi ca autoritățile competente să efectueze o evaluare de impact și să se consulte cu industria bancară și relevante de control prudențial instituțiile,” guvernator al BNR’s consilier scrie.

În Polonia, impozitul se aplică la anumite instituții financiare: instituțiile de credit și societățile de asigurare, poloneză juridice; sucursalele instituțiilor de credit și societăți de asigurare străine care operează pe teritoriul polonez; consum instituțiile de credit. Taxa nu se aplică pentru bănci de stat, impozabile instituțiile care fac obiectul unei decizii în materie de supraveghere, platitori de impozit de punere în aplicare un program de restructurare. În plus, instituțiile de credit și societățile de asigurare cu sediul în alt Stat Membru al UE care desfășoară activități transfrontaliere în Polonia nu sunt supuse impozitului, altele decât printr-o sucursală. Legea privind Taxa Specială privind Instituțiile Financiare, cu accent pe sectorul bancar și sectorul asigurărilor, nu acoperă nici fonduri de investiții sau fonduri de pensii.

În Ungaria, instituții de credit, societățile de asigurări și alte instituții financiare sunt obligate să plătească impozit special.

“taxa specială în România este calculat pe baza activelor financiare ale instituțiilor de credit. În alte două țări, este calculată în funcție de totalul din activele ajustate în funcție, cu legislația națională prevede o serie de deduceri, limitele și excepțiile”, arată documentul.

Cristian Bichi scrie despre avizul Băncii Centrale Europene (BCE), cu condiția să-Ungaria și Polonia, la cererea acestora. Potrivit BCE, impunerea ad-hoc taxe pe bănci pentru scopuri bugetare trebuie să fie precedată de o analiză atentă a consecințelor negative pentru sectorul bancar, în scopul de a se asigura că acestea nu conduc la riscuri pentru stabilitatea financiară și procesul de acordare a creditelor, care ar putea afecta negativ creșterea economică în economia reală.

“BCE consideră că fezabilitatea unui impozit special pe instituțiile financiare trebuie să fie luate în considerare în raport cu obiectivele de a acoperi costurile publice de falimente bancare și de reducere a riscurilor aceste entități de a genera. Veniturile fiscale este de preferat să acumulate într-o ex-ante de garantare sau fondul de rezoluție. De asemenea, potrivit BCE, ad-hoc de impozitare de bănci pentru scopuri bugetare trebuie să fie precedată de o analiză atentă a potențialelor consecințe negative pentru sectorul bancar, pentru a se asigura că acestea nu conduc la riscuri pentru stabilitatea financiară și procesul de acordare a creditelor care ar putea afecta negativ creșterea economică în economia reală. Astfel de efecte ar putea face băncile oferă condiții mai puțin favorabile pentru clienții lor atunci când acordă credite și servicii și încurajarea Unele bănci ar putea reduce activități, ceea ce duce la o reducere a disponibilității creditelor. Având în vedere aceste preocupări, BCE a recomandat autorităților din cele două țări să efectueze o evaluare cuprinzătoare a impactului privind propunerea de măsuri fiscale,”, a spus Bichi.

OpinionsBNR.ro este un forum unde specialiștii de la Banca Națională a României a discuta despre principalele locale și internaționale evoluții macroeconomice și financiare. Opiniile exprimate sunt strict personale, nu reflectă poziția oficială a Băncii Naționale a României și nu implică sau angajează în vreun fel această instituție.

The post Cristian Bichi, BNR: Impozitul pe activele bancare este diferit în Polonia și Ungaria apărut pentru prima dată pe Business Review.

Cristian Bichi, BNR: Impozitul pe activele bancare este diferit în Polonia și Ungaria

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *